דילוג לתוכן הראשי

לחם פרנה




כפר נידח בגליל ואנחנו יושבים מולה – קוראת בקפה מבוגרת, שולחן ישן ופינג'אן של קפה שחור. בזמן שהיא מוזגת את כוס הקפה הראשונה ומתחילה ב"קריאת העתיד " לחברה שלידי אני מתחילה לצחוק ומנסה להבין איך נגררתי לכאן- היא מסתכלת עליי ואומרת בעברית עם מבטא כבד, אני רואה שאת לא מאמינה בכל זה אבל מבטיחה לך שאני אצליח להפתיע אותך.

ואז מגיע תורי, היא מכינה קפה חדש מערבבת אותו ומוזגת לכוס קטנה, אחרי כמה לגימות היא לוקחת לי את כוס הקפה מהיד, מסתכלת לתוכה ואז אלי ומתחילה לדבר: " יש לך ידיים מבורכות, הידיים האלו עוד יעשו אותך מאוד מאושרת, כשאת רוצה משהו את נלחמת עד שאת מצליחה והידיים האלו יביאו לך הצלחה גדולה, את מבשלת, נכון? אני מהנהנת תמשיכי ככה ותראי כמה שאני צודקת, לידיים יש כוח היא אומרת, ידיים מעבירות אנרגיות לכל מה שנוגע בהן ולך יש אנרגיות מבורכות, חכי ותראי אל תצחקי את אהבת חייך את תפגשי כשתכיני משהו, הוא יטעם ומיד יסתכל לך על הידיים וישר תדעי שהוא האחד , הסתכלתי עליה , חייכתי היא החזיקה לי את שתי הידיים ואמרה אלוהים בירך את הידיים האלו" . חזרתי הביתה ומאז אני עושה את כל הלחמים שלי בעזרת לישה ידנית, מרגישה את הבצק ותוך כדי מבינה מה הוא צריך, הפעם לשתי בצק רך במיוחד, בצק גמיש , בתוכו מלית עדינה וישר לגריל, הסבתות קראו לו "לחם פרנה" לחם שנאפה על חלוקי נחל או בסיר גריל. כשטועמים את הלחם הרך עם הקרום הקראנצ'י ישר יודעים שהלחם נעשה עם המון אהבה , מהידיים לתנור..



לחם בגריל ( לחם פרנה).

·         לשם הכנת המתכון יש להיעזר בסיר גריל שנמכר בשווקים (אבל אפשר להשתמש גם בגריל של התנור).

לבצק הלחם:

1 ק"ג קמח לבן מנופה

2 כפות של שמרים יבשים

כף סוכר

2 כפות שמן

ביצה אחת טרופה +כף מלח

2.5 כוסות של מים פושרים( לא חמים).

למלית: ( ניתן לעשות את הלחם גם בלי המלית).

כוס של תרד מאודה קצוץ+ מלח ופלפל+ 100 גרם גבינת פרמז'ן מגוררת

 הכנת הלחם:
1. בקערה רחבה  מערבבים קמח+ שמרים+ סוכר, יוצרים גומה במרכז הקערה ושופכים לתוכה 2 כוסות מים + הביצה והמלח, לשים היטב את הבצק ובהדרגה מוסיפים את 1/2 כוס המים שנותרה, עד שמתקבל בצק רך מאוד וגמיש.

2.מניחים בקערה משומנת קלות, עוטפים בניילון ומשאירים להתפחה כ- 45 דקות..


3. לאחר ההתפחה לשים שוב את הבצק ומחלקים ל- 5-6 חלקים, יוצרים כדור מכל חלק ומניחים על משטח מקומח היטב להתפחה שנייה של 20 דקות.
4. מחברים סיר גריל לחשמל את חלקו התחתון מקמחים מעט, לוקחים כל כדור בצק ביד ומשטחים מעט בעזרת הידיים מניחים בערך2 כפות מהמלית במרכז סוגרים את קצוות הלחם ומהדקים את הקצוות .

5. מניחים בסיר מכסים בחלק העליון של הסיר ומחכים כמה דקות, ניתן להרים את המכסה כדי לוודא שהלחם לא נשרף, בעזרת כף עץ שטוחה או מלקחיים הופכים את הלחם לצידו השני.

6.מוציאים את הלחם המוכן ובעודו חם עוטפים אותו בבד או מגבת נקייה כדי לשמור על הלחות שלו.

שתי הערות חשובות:

* ניתן לעשות את הלחם השטוח גם בלי המלית על מנת לקבל לחם פרווה.

* למי שאין סיר גריל, מומלץ לקמח היטב תבנית אפייה , לכוון את התנור על חום מקסימאלי בפונקצית גריל ולחזור על אותן הפעולות.

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

עוגת שוקולד קטוגנית

 ימי שישי בבוקר הם הימים הכי מיוחדים, יש להם קצב משלהם, להתעורר ביקיצה טבעית, להכין בצק לחלות, לשתות קפה עם חברים, הקצב הוא שונה ואיתו גם כל יום שישי שונה ובכל שישי אני מוצאת עצמי עושה משהו אחר, אולי כי אני אדם שלא אוהב להשתעמם ואולי כי צחוק הוא חלק בלתי נפרד מהחיים שלי וכשעושים כל פעם משהו אחר מגיעים לסיטואציות מצחיקות. לפני כמה שבועות בזמן שחיכיתי לבצק החלה שיתפח, הכנתי אותה בפעם הראשונה והבאתי אותה איתי לארוחת ערב אצל המשפחה. לא סיפרתי להם שהיא שונה...רק נהניתי לראות כמה הם מתלהבים ממנה. עוגת שוקולד  מיוחדת בתיק האוכל שלנו, ללא גלוטן, ללא סוכר, דלת פחמימה ועם מרקם שנמס בפה. מרכיבים לעוגה בקוטר 24 5 ביצים מופרדות 1 כוס תחליף סוכר אריתריטול 100 גרם חמאה \  תחליף פרווה 1 כוס שמנת להקצפה\ קרם קוקוס 100 גרם שוקולד 85% ומעלה 1.5 כוסות קמח שקדים 1/2 כוס קמח קוקוס 1 כפית אבקת אפייה לציפוי הגנאש ממיסים יחד ומערבבים עד לרוטב חלק : 50 גרם שוקולד 85% ומעלה 1 כפית תחליף סוכר 4 כפות שמנת להקצפה\ קרם קוקוס ההכנה: מפרידים את הביצים לשתי קערות נפרדות מקציפים את החלבונים עם כוס תחליף סוכר עד לקצף עמי

בורקס קטוגני

  אפשר גם אחרת, אפשר גם לנסות דרך אחרת, אף אחד לא אומר לנו שהיא תהיה קלה, אבל בטוח שהיא תהיה שווה את זה. אפשר גם אחרת וזה נוגע לגבי כל תחם בחיים, הכל מתחיל ונגמר בהחלטה שלנו. לקראת חג השבועות שקרב ובא רציתי לפנק את כל אלו שמתגעגעים למאכל שאהוב עליהם רבים מחבריי הקרובים נמנעים מאכילת פחמימות, או גלוטן ובינהם אביב ומעייני שכל מה שהם רוצים לאכול הוא בורקס חם. אז לכבודם, לכבודי ולכבודכם, אפשר גם אחרת בורקס קטוגני בתיק האוכל, דל פחמימה, ללא קמחים מעובדים, ללא גלוטן וככה מכינים אותו. מצרכים: 200 גרם מוצרלה מגוררת 2 כוסות  קמח שקדים ( שקדים טחונים מולבנים) 2 כפות גבינת שמנת 1 ביצה 1 כפית אבקת אפייה 1  כפית מלח למלית : 100 גרם גבינת קשקבל מגוררת 100 גרם גבינה למילוי  ( כנען וכדומה) 1 כפית מלח 1 כוס תרד טרי קצוץ דק מאוד 1/2 כפית פלפל שחור 1 חלבון של ביצה ( את החלמון תשמרו בצד) לציפוי: 1 חלמון ביצה טרוף עם כף שמן זית מלח גס, שומשום, קצח אופן ההכנה: בקערה מניחים את המוצרלה ואת גבינת השמנת וממיסים במיקרוגל בפולסים של 30 שניות עד קבלת מרקם רך מאוד מעבירים למיקסר עם ו

פאני פורי ממולא בסלט גלילי‎

  זו לא הכמות, זה מה שאותו אדם יכול להכיל, כל אחד מאיתנו יכול להכיל דברים מסוימים עד לגובה מסוים, עד שאנחנו מרגישים שדי, אי אפשר יותר. ויש גם כאלו שמכילים יותר ממה שחשבו שיוכלו, אני קוראת להם האמיצים, אלו שלמרות הכל הצליחו להכיל יותר, הצליחו להבין שהם חזקים יותר מהכל , שהם יכולים יותר ממה שחשבו. איכשהו הפאני פורי תמיד מזכיר לי את אותם האנשים,   קטן, שברירי ובכל זאת מכיל, מכיל יותר ממה שהוא יכול. פאני פורי וסלט גלילי בתוכו , כזה שמלא בכל מה שירוק , כזה שכיף למלא בתוך פאני פורי קריספי ופשוט לתת ביס. מצרכים: 1 כוס סולת 2 כפות קמח לבן 1/2 כפית סודה לשתייה 1/2 כפית מלח 1.5 כף שמן קנולה  *      הערה: ניתן לקנות בחנויות מתמחות באוכל מהמזרח פאני פורי יבשים ורק לטגן אותם. לטיגון: שמן קנולה לסלט: מערבבים יחד 1 פלפל ירוק חריף קצוץ דק מאוד 1/2 כוס נענע קצוצה 1 כוס פטרוזיליה קצוצה 1 בצל קטן סגול קצוץ 4 עגבניות שרי קצוצות 1 כפית מלח 1 כפית זעתר 2 כפות שמן זית 1 גבעול סלרי קצוץ כולל העלים מיץ מחצי לימון 7 זיתים שחורים מיובשים במלח קצוצים דק ללא